Elektrokolo

    Po dlouhém uvážení, když jsem si i půjčil elektrokolo Apache Element z půjčovny kol ČD na hlavním nádraží v Ostravě, jsem se rozhodl na koupě sady k montáži na svoje kolo na splátky. Je to elektro sada EV-Bike s motorem 500W v zadním náboji a s baterií 13Ah v rámu kola. Namontovat sadu na kolo nebylo příliš těžké, potřeboval jsem k ní přikoupit šroubovací osmikolečko namísto kazety, co jsem měl na svém kole.

    Projel jsem dvě krátké testovací jízdy, abych se naučil styl jízdy, jak na něm jezdit. Sada má pět stupňů asistence a akcelerátor.

1.    stupeň pomáhá jenom 100 Wattů z výkonu motoru

2.    stupeň pomáhá jenom 150 Wattů z výkonu motoru

3.    stupeň pomáhá jenom 200 Wattů z výkonu motoru

4.    stupeň pomáhá jenom 300 Wattů z výkonu motoru

5.    stupeň pomáhá plných 500 Wattů z výkonu motoru

    Akcelerátor jede rychlostí na

1.    stupeň 12 km/h

2.    stupeň 14 km/h

3.    stupeň 18 km/h

4.    stupeň 22 km/h

5.    stupeň 25 km/h až 40 km/h

    Baterie má výkon 470 Wh. Při jízdě na

1.    stupeň při 100 W výkonu vydrží 4,7 hodin

2.    stupeň při 150 W výkonu vydrží 3,13 hodin

3.    stupeň při 200 W výkonu vydrží 2,35 hodin

4.    stupeň při 300 W výkonu vydrží 1,56 hodin

5.    stupeň při 500 W výkonu vydrží 0,94 hodin

    Na rovině s příšlapem na 1. stupeň jsem vyvinul rychlost mezi 25 a 30 km/h, pomoc úplně stačilo, jezdilo se lehce, takhle by baterie měla vydržet teoreticky 117,5 až 141 km. V praxi by to mohlo být maximálně tak 100 km, protože taková dlouhá rovina nikde není a takovou rychlostí se nedá pořád jezdit, třeba zastavit na křižovatce a znova se rozjet. Na vyšší stupeň asistence se rychlost jízdy nezvýšila, jenom se ulehčilo šlapání, čímž se vlastně zkrátil dojezd kvůli zvýšenému odběru.

    Do kopce již to bylo úplně o něčem jiném. Jak se terén stočil vzhůru, hned se to projevilo zatížením elektromotoru a muselo se hodně silně šlapat, přeřadit na lehký převod, nebo jet s akcelerátorem. Jelo se lehce, jak přišel kopec, šlapalo se těžce, jak bych vrazil do zdi, že jsem nestačil podřadit a zastavil se.

    Prvně jsem zkusil šlapat těžším převodem a přidal jsem akcelerátorem, ale mělo to zádrhel, musí se šlapat určitou frekvencí, aby se příšlap nezastavil anebo dát příšlap na 5. stupeň. Jak se příšlap zastavil, okamžitě jsem zastavil. Pokud je kopec krátký, třeba nějaký výjezd na hráz, tak se to dá takhle vyjet. Později jsem přeřadil na lehčí převod, aby mi to vyhovovalo i bez pomoci elektromotoru, pak jsem nastavil příšlap na stupeň jedna až tři a šlapalo se mi lehce, jenom jsem jel rychle stejně, jako bych příšlap neměl. Tato metoda se mi zdá do táhlých kopců nejlepší variantou.

Výdrž baterie jsem vyzkoušel na prvním výletě. Při stoupání v délce 10km a nastoupaných 475 výškových metrů a dalších 70km z kopce a na rovině baterie byla na 10 procentech své kapacity. Najel jsem 80km v lehce kopcovitém kraji za 90 procent kapacity baterie. Doufal jsem s takovou výdrží, při půjčeném kole author element byl dojezd jen 45km po rovině, akční rádius pro mě nevyhovující.

    Ještě má kolo jednu vymoženost, a to tempomat. Na delší trase po rovině se rozjede s asistencí na 1. stupeň co nejrychleji, pak se zapne tempomat a ten udržuje rychlost bez šlapání do výkonu motoru 100 W. Takže se dá jet i bez šlapání na minimální odběr. Je to možné jen po rovině, jak začne menší stoupání, tak se zpomalí, třeba šlapáním pomoci a znova zapnout tempomat.



Vytvořte si www stránky zdarma! Webnode